26 вересня 2018 р.

Філіп Морріс Україна продає та рекламує тютюнові вироби усупереч законодавству?

26.02.18

На початку 2016 року компанія Філіп Морріс Україна випустила на український ринок новий продукт - тютюнові вироби для електричного нагрівання (ТВЕНи) у формі сигарет-стіків та спеціальний пристрій для їхнього нагрівання. Проте експерти з контролю над тютюном виявили низку ймовірних порушень українського законодавства, пов’язаних із реалізацією, маркуванням та оподаткуванням цих нових тютюнових виробів.

По-перше, для стимулювання продажу ТВЕНів використовують зовнішню рекламу із зображенням тютюнових виробів. Рекламні плакати з зображенням спеціальних сигарет-стіків для електричного нагрівання заполонили вітрини магазинів великих міст. Проте, відповідно до чинного законодавства України, будь-які форми стимулювання продажу тютюну та реклама тютюнових виробів заборонені[1].

По-друге, попередження про шкоду куріння на пачках цих тютюнових виробів не відповідають вимогам українського законодавства. Зараз на пачці ТВЕНу лише з одного боку є текстове попередження “Цей продукт не є цілком безпечним і викликає звикання”, розміщене на 30% поверхні сторони пачки. Проте українським законодавством передбачено, що на 50% поверхні кожної сторони упаковки тютюнових виробів має бути з одного боку текстове попередження “Куріння вбиває”, а з іншого боку – графічне попередження. Окрім того, на пачці має бути інформація про вміст смол та нікотину – на ТВЕНах такої інформації нема. Це, швидше за все, порушує статтю 12 Закону України №2899-IV[2].  

По-третє, тютюнова компанія, ймовірно, недоплачує акцизний податок під час реалізації сигарет-стіків для електричного нагрівання. Так, ТВЕНи упаковані у пачки по 20 штук (як і звичайні сигарети), але оподатковуються вони чомусь на вагу (кілограмами) за ставками "іншого тютюну промислового призначення". Таким чином акцизний податок з пачки ТВЕНів, яка коштує 35 грн, складає всього 4,43 грн, а не 15,75 грн, як з пачки звичайних сигарет такої ж вартості. Тобто держава на кожній пачці може втрачати 11,32 грн.

“Ми звертались до Державної фіскальної служби України, щоб отримати інформацію про кількість ввезених на територію Україну та реалізованих тютюнових виробів для електричного нагрівання, проте ДФС такої інформації не надала. Тому важко оцінити, скільки сукупно недоотримав  держбюджет у 2016 та 2017 роках через те, що ТВЕНи оподатковують не як сигарети, а як тютюн промислового виробництва. Проте різниця більш ніж у 3 рази вражає”, - зазначила Катерина Римаренко, менеджер проектів ГО “Життя”.

По-четверте, на упаковках тютюнових виробів зобов’язані друкувати максимальну роздрібну ціну, вище за яку заборонено продавати ті чи інші тютюнові вироби[3]. Проте на пачці ТВЕНу цієї інформації нема.

“За порушення законодавства щодо реклами, маркування чи оподаткування тютюнових виробів передбачають суттєві штрафи. Так, наприклад за імпорт та оптову реалізацію тютюнових виробів на території України без медичних попереджень, передбачених законодавством, штраф може складати до 10 тисяч гривень, за порушення норм щодо заборони реклами тютюнових виробів штраф встановлено у розмірі п’ятикратної вартості розповсюдженої реклами. Тому ми сподіваємось, що контролюючі органи, зокрема Держпродспоживслужба та ДФС, звернуть увагу на ймовірні порушення чинного законодавства України тютюновою компанією Філіп Морріс Україна, які стосуються представлення та продажу ТВЕНів в Україні”, - наголосив Петро Король, юрист Центру демократії та верховенства права

Україна – не єдина держава, де тютюнову компанію Філіп Морріс підозрюють у порушенні законодавства, що стосується реклами тютюнових виробів. Зокрема литовські урядовці також стверджують, що тютюновики, рекламуючи пристрої для нагрівання тютюну, ймовірно просувають також і тютюнові вироби[4].

Нагадаємо, що 25 січня 2018 р. Експертна рада Адміністрації з контролю за продуктами харчування та медичними препаратами США (FDA) відхилила звернення тютюнової компанії Філіп Морріс щодо визнання нових тютюнових виробів для електричного нагрівання менш шкідливими для здоров’я, ніж звичайні сигарети.

 

Для контактної інформації: Тотовицька Оксана, медіа-координатор Українського центру контролю над тютюном ГО «Життя», +38(063) 261 74 05, (044) 234 93 20, oksana@center-life.org.

При передруку інформації з прес-релізу посилання на Український центр контролю над тютюном ГО «Життя» є обов’язковим

 


[1] Стаття 22 Закону України №270/96-вр «Про рекламу» та стаття 16 Закону України №2899-IV «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров'я населення»

 

[2] Закон України №2899-IV «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров'я населення».

 

[3] Стаття 11-1 та стаття 17 Закону України №481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів».