30 листопада 2020 р.

Євробюро ВООЗ рекомендує використовувати Директиву 2014/40/ЄС для запровадження нових стандартів захисту населення від тютюну

03.12.15

3-го грудня 2015 р. Міжфракційне Депутатське Об’єднання з питань профілактики та боротьби з неінфекційними захворюваннями ВРУ за участі експертів Регіонального Європейського Бюро ВООЗ провело круглий стіл на тему: «Контроль над тютюном в Україні: перспективи реалізації Рамкової Конвенції ВООЗ з боротьби проти тютюну та Директиви 2014/40/ЄС».

Народні депутати, міжнародні експерти, представники уряду та української громадськості обговорили законопроект № 2820 «Про внесення змін до деяких законів України щодо охорони здоров’я населення від шкідливого впливу тютюну», а також сучасні ефективні заходи щодо зменшення поширеності куріння в контексті реалізації Рамкової Конвенції ВООЗ з боротьби проти тютюну та Директиви 2014/40/ЄС.

Законопроектом  № 2820 запроваджується заборона на тютюнові вироби з характерним смаком і ароматизаторами (ваніль, цукор, ментол та ін.). Після ухвалення законопроекту розмір попереджень про шкоду куріння збільшиться з 50 до 65%, вони будуть розташовані у верхній половині пачки з обох її сторін. Документ регулюватиме маркування та продаж електронних сигарет і трав’яних виробів для куріння. Ці та інші кроки направлені на зменшення попиту на тютюнові вироби та зниження привабливості куріння, зокрема серед молоді, дітей та жінок. Законопроект рекомендовано до першого читання профільним Комітетом ВРУ з питань охорони здоров’я. 

«Законопроект 2820 повністю відповідає положенням Рамкової конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну та Директиві 2014/40/ЄС. Законопроект 2820 в першу чергу спрямований на те, щоб зупинити епідемію тютюнокуріння серед дітей і молоді. Директива 2014/40/ЄС є узгодженим рішенням 28 держав-членів Європейського Союзу. Директива 2001/37/ЄС приймалась 14 років тому. За цей час з’явилось багато наукових доказів, які свідчать, що директива 37 вже є неефективною і такою, що втратила свою силу. Це вибір держави: або займати передову позицію в європейській антитютюновій політиці, або повертатися у 20-те століття. Тобто якщо ви хочете бути з тютюновою індустрією, то приймайте директиву 37, але якщо ви хочете покращити громадське здоров’я, то звісно варто приймати директиву 40», - наголосила Крістіна Майєр-Штендер, керівник програми з контролю над тютюном, департамент боротьби з неінфекційними захворюваннями та сприянню здоровому способу життя Європейського Бюро ВООЗ.

«Мені дуже хочеться, щоби ми з вами змогли збудувати таку політику і змусити наших економічних прагматистів, які сьогодні керують державою, для яких гроші є найвищою цінністю, зрозуміти, що найвищою цінністю є людське життя. Саме тому політика боротьби з вживанням тютюну є надзвичайно важливою з точки зору державної політики. Ми маємо прийняти такі закони, які будуть унеможливлювати вплив на нашу молодь, на наших дітей тих шкідливих продуктів, які приведуть до зменшення тривалості життя. Законопроект 2820 був підтриманий більшістю депутатів Комітету охорони здоров'я, незважаючи на те, що деякі депутати Верховної Ради, які займаються податками, бюджетом, намагалися чинити активний тиск. Цей тиск ми очікуємо і в Верховній Раді. Але наше завдання  проводити таку роботу з населенням України, щоб люди розуміли, що політика економічного прагматизму, коли гроші переважають над здоровим глуздом, може призвести до смерті кожного. Тому наша з вами мета берегти підростаюче покоління і будувати країну економічного гуманізму»,- заявила Ольга Богомолець, народний депутат України, голова Комітету ВРУ з питань охорони здоров’я.

Законопроект № 2820 отримав схвальну оцінку від Міністерства охорони здоров’я України, Європейського регіонального бюро Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ), Світового банку в Україні, Smoke Free Partnership (коаліція з понад 25 європейських організацій), Європейської мережі з попередження куріння (ENSP), коаліції «За вільну від тютюнового диму Україну» (об’єднує близько 50 організацій), ініціативи «Реанімаційний пакет реформ» (РПР).

Законопроект № 2820 отримав схвальну оцінку від Міністерства охорони здоров’я України, Європейського регіонального бюро Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ), Світового банку в Україні, Smoke Free Partnership (коаліція з понад 25 європейських організацій), Європейської мережі з попередження куріння (ENSP), коаліції «За вільну від тютюнового диму Україну» (об’єднує близько 50 організацій), ініціативи «Реанімаційний пакет реформ» (РПР).

«Оскільки Молдова, як і Україна, підписала Угоду про Асоціацію з ЄС, парламентарі Молдови вирішили вдосконалювати антитютюнове законодавство, використовуючи нову директиву 40, адже стара директива 37 втрачає свою дію з травня 2016 р.», - додав Геннадій Цуркану, координатор програм Центру політики та досліджень в охороні здоров’я Республіки Молдова.

За оцінками Світового банку у середньому українці живуть приблизно на 11 років менше, ніж європейці. Порівняно з країнами ЄС, 80% «передчасних смертей» припадають на осіб у віці 15-60 років. Основними причинами цієї смертності є неінфекційні захворювання (НІЗ), такі як серцево-судинні недуги, рак. У 2012 р. приблизно 85% усіх смертей були викликані серцево-судинними захворюваннями, раком та зовнішніми чинниками. Важливо, що фактор куріння є другою причиною виникнення серцево-судинних захворювань після високого кров’яного тиску. Тому Україна на рівні з державами ЄС повинна встановлювати сильних заходів щодо контролю над тютюном, оскільки право на здоров’я не має кордонів.

Попередні кроки щодо зменшення рівня куріння в Україні, зокрема заборона куріння в громадських місцях, заборона реклами, спонсорства і просування тютюнових виробів, підвищення акцизів на тютюн дали значні плоди у сфері охорони громадського здоров’я. Так, загалом за шість років (2008-2014) поширеність куріння серед населення України віком від 12 років і старше скоротилася з 25,6% до 20,9%, тобто на 4,7 відсоткових пункти або на 18%, за даними Держстату. А реалізація сигарет за цей самий період зменшилась із 125 млрд шт. до 73 млрд шт.

Проте, щоб продовжити тенденцію щодо скорочення споживання тютюнових виробів, потрібно запроваджувати нові та ефективні заходи щодо контролю над тютюном.