30 листопада 2020 р.

Коментар до проекту закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо державного регулювання виробництва та обігу тютюнових виробів та електронних сигарет з метою зменшення їх привабливості» (4507)

11.05.16

Запропонований проект закону передбачає заборону на виробництво і обіг тютюнових виробів, які мають смаки та запахи, а також врегульовує питання обігу, реалізації, споживання та реклами електронних сигарет. Відповідно до пояснювальної записки до законопроекту: «Привабливість тютюнових виробів забезпечується за рахунок введення в обіг тютюнових виробів, які мають смак чи які виділяють запахи, що можуть приваблювати дітей та молодь (наприклад, запахи та смаки фруктів, солодких прянощів, шоколаду, кави чи чаю)». В іншому положенні пояснювальної записки вказано, що: «законопроектом встановлюється відповідальність за порушення вимог законодавства щодо реалізації тютюнових виробів із смаками і запахами».

 Однак, в тексті самого проекту закону, присутні лише норми про заборону виробництва і обігу тютюнових виробів, які мають смаки та запахи, а норма про відповідальність виробників, яка вказана в пояснювальній записці, відсутня. Таким чином, найважливішу норму законопроекту про заборону реалізації тютюнових виробів із смаками і запахами можна вважати мертвою.

Щодо питання обіг, реалізації, споживання та реклами електронних сигарет, то аналіз законопроекту вказує, що його норми хоч і передбачають вимоги щодо медичних попереджень на кожній одиниці упаковки електронних сигарет та заправних контейнерів, однак будь-яка відповідальність суб’єктів господарювання за відсутність такого медичного попередження відсутня, що може призвести до прогалин у повноцінному регулюванні обігу електронних сигарет.

Деякі норми законопроекту не кореспондуються із чинним законодавством. Наприклад, в Законі України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» пропонується передбачити заборону на виробництво сигарет, в яких показники вмісту в диму однієї сигарети перевищує 1 міліграм нікотину, однак подібна заборона передбачена в Законі України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров'я населення», де забороняється виробництво сигарет, в яких показники вмісту в диму однієї сигарети перевищує 1,2 міліграм нікотину. Це може призвести до того, що два закони будуть мати різні допустимі норми міліграм нікотину в диму однієї сигарети, що у свою чергу, призведе до колізії в законодавстві.

Положення законопроекту виглядають очевидно незрозумілими у контексті запровадження нової термінології. Всі наведені в законопроекті нові визначення не співпадають з Директивою 2014/40/ЄС «Про наближення законів, правил та адміністративних положень держав-членів, що стосуються виробництва, презентації та продажу тютюну та супутніх товарів та скасування Директиви 2001/37/ЄC», яка активно запроваджується в країнах Європейського Союзу. Слід зауважити, що запозичення термінології із цієї директиви призвело б до наближення законодавства України до вимог ЄС. 

Однак, головне критичне зауваження пов’язане з тим, що положення законопроекту не тільки не вдосконалюють питання щодо обмеження місць, де дозволено вживання електронних сигарет, але й значно погіршують чинне законодавство. Так, законопроектом пропонується перенести перелік місць, де заборонено куріння електронних сигарет із Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров'я населення» до Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів».

В цьому випадку не було взято до уваги, що діюче законодавство України, а саме Закон України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров'я населення» передбачає відповідальність для суб’єктів господарювання за розміщення попільничок або куріння тютюнових виробів, кальяну та електронних сигарет у приміщеннях закладів ресторанного господарства. Треба наголосити, що норми законопроекту 4507 не містять такої відповідальності для суб’єктів господарювання, що призведе, до порушень закладами ресторанного господарства заборони на куріння електронних сигарет у себе в приміщеннях, адже штраф буде поширюватись лише на тютюнові вироби та кальян.

Петро Король,

юрист проекту "Київ без тютюнового диму" Центру демократії та верховенства права