22 грудня 2015 р. на засіданні Комітету ВРУ з питань податкової і митної політики 11 із 17 депутатів проголосували за варіант Мініфіну щодо підняття акцизів на тютюн: на 40% специфічного акцизу та до до 15% адвалорного акцизу. Це зафіксовано в аудіо записі [1]
Вкінці засідання комітету прийняли рішення про переголосування щодо цього питання, проте самого переголосування не відбулось через відсутність кворуму.
За словами одного із членів податкового комітету Михайла Головка, який брав участь у голосуванні, рішення щодо ставок акцизів на тютюнові вироби комітет не змінював після того, як депутати проголосували за законопроект Мініфіну, оскільки питання переголосування тютюнових акцизів не набрало достатньо голосів. На тому засідання і завершилось.
Проте із незрозумілих причин Ніна Южаніна, голова податкового комітету, у залі парламенту оголосила, що комітет не має рішення щодо підвищення акцизів на тютюн. Що спонукало пані Южаніну закликати переголосовувати питання тютюнових акцизів, коли 2/3 комітету вже підтримали пропозицію Мінфіну – не відомо. На думку громадськості така поведінка свідчить про маніпуляцію позицією більшості комітету та обстоювання домовленостей із тютюновими корпораціями.
Ставки, визначені в законопроекті Мінфіну, на думку експертів ініціативи «Реанімаційний пакет реформ», Коаліції «За вільну від тютюнового диму Україну» та Українського центру контролю над тютюном, є найбільш збалансованими ефективними та такими, які не обстоюють інтереси жодної із 4-х тютюнових корпорацій: зростання специфічної ставки на 40% та адвалорної до 15%. Також прогресивною нормою є зміна бази оподаткування за принципом країн ЄС, коли адвалор нараховується на ціну сигарет включно з ПДВ.
Наразі частина нардепів профільного комітету просуває «компромісний» варіант ставок акцизів на рівні зростання тільки «специфіки» на 30%. Така позиція сприяє виключно збереженню прибутків тютюнових корпорацій та не вплине на ціну сигарет, адже компанії уже знизили ціни на 2-3 гривні у листопаді цього року. Крім того, запропоновані 30% навіть не враховують реального індексу споживчих цін, який на кінець 2015 р. склав 42,3%.
За розрахунками підвищення акцизів за варіантом Мінфіну зменшить споживання сигарет[2], а також збільшить надходження до Державного бюджету на 7,5 млрд грн, тоді як депутатський варіант – лише на 5 млрд грн, за умови, що реалізація сигарет не зменшиться. Різниця у 2,5 млрд дорівнює сумі скорочення бюджетних видатків на систему охорони здоров’я.
Наразі нардепи стали заручниками маніпулятивних даних тютюнових корпорацій, які використовують цінові війни для зменшення акцизного навантаження у 2016 році. Їхній варіант майже не змінить ціни на сигарети у 2016 р., оскільки корпорації вже знизили ціни на 2-3 грн і у 2016 р. повернуть старі ціни. А це не зменшить цінову доступність сигарет, не призведе до очікуваного зменшення споживання тютюну, а сигарети залишатимуться найдешевшими у регіоні.
[1] https://soundcloud.com/andriy-skipalskyi/22122015a
[2] За даними Держстату виробництво сигарет у січні-листопаді 2015 р. збільшилось на 4,7%