16 вересня 2019 р.

Міжнародна спільнота просить Президента України підписати закон щодо заборони рекламу тютюну

06.03.12

Керівники шести міжнародних організацій, які працюють у сфері громадського здоров'я з метою скорочення тютюнозалежності та захворювань, пов'язаних з тютюнокурінням у всьому світі звернулись до Президента із проханням підписати закон про заборону реклами тютюну, повідомляє прес-центр Коаліції громадських організацій «За вільну від тютюнового диму Україну».


«Мета цього листа - закликати Вас підтримати волю Верховної Ради України й підписати закон № 5164, який значно зміцнює чинну сьогодні заборону на рекламу, стимулювання продажу й спонсорство тютюну. Підписання закону захистить українських громадян від агресивної реклами та маркетингу, який зараз активно застосовують тютюнові компанії по всій Україні», - йдеться у зверненні до Президента за підписом керівників Всесвітньої федерації серця (World Heart Federation), Всесвітньої легеневої фундації (World Lung Foundation), Альянсу з виконання Рамкової Конвенції із боротьби проти тютюну ( Framework Convention Alliance) (об’єднує 400 організацій у світі), міжнародної організації «Кампанії за майбутнє дітей без куріння» (Campaign for Tobacco-Free Kids) та Міжнародного об’єднання із контролю над раком (Union for International Cancer Control) та Європейської мережі із профілактики тютюнокуріння (European Network of Smoking Prevention), котра об’єднує близько 300 організацій з усієї Європи.

Представники вищезазначених організацій, основною метою яких є захист людей, сімей і суспільств від серйозних і руйнівних загроз, спричинених споживанням тютюну й пасивним курінням, визнали, що за останні роки Україна зробила значні кроки в напрямку зміцнення політики контролю над тютюном, зокрема завдяки підвищенню акцизів на тютюн.

«Введення в силу закону про заборону реклами, стимулювання продажу й спонсорства тютюну, який лежить на Вашому столі, стане ще одним кроком у правильному напрямку і зміцнить позицію України як регіонального лідера з контролю над тютюном», - сказано у зверненні.

Крім того, у разі набуття чинності даний закон наблизить Україну до повного виконання зобов'язань, узятих після підписання Рамкової конвенції Всесвітньої організації охорони здоров'я із боротьби проти тютюну (РКБТ). Стаття 13 РКБТ вимагає, щоб сторони впровадили повну заборону на рекламу, стимулювання продажу і спонсорство, забороняючи всі форми прямої та непрямої реклами, зокрема, рекламу в пунктах продажу, в Інтернеті й за допомогою пожертвувань з боку тютюнової індустрії.

Тютюнова промисловість щорічно витрачає мільярди доларів на просування своєї продукції. В Україні індустрія використовує тактику, за якої поєднує стимулювання продажів і спонсорство, щоб безпосередньо впливати на споживання тютюну й ставлення до куріння, особливо серед жінок та молоді. Коли реклама тютюну обмежена лише частково, тютюнова індустрія знаходить способи для просування своєї продукції з убивчою точністю. В Україні налічують 11 мільйонів курців (29%) – 50% чоловіків і 11% жінок. Щороку від захворювань, пов'язаних з курінням, помирає 115 000 осіб.

Міжнародна спільнота відзначила важливість прийняття закону для зменшення поширеності тютюнокуріння в Україні. «Рівень куріння серед української молоді становить серйозну проблему, особливо серед дівчат; 24% молоді курять, при цьому опитування показало, що половина всіх дівчат-курців почала курити у віці до 17 років. Доведено, що повна заборона для тютюнової індустрії застосовувати будь-які маркетингові стратегії скорочує споживання тютюну серед молоді та дорослих», - вважають експерти із громадського здоров’я, керівники міжнародних організацій з Вашингтону, Брюсселю, Лондона та Женеви.

«Ми закликаємо Вас поставити здоров'я українців над інтересами тютюнових компаній, якими керує економічна вигода, обмеживши можливості індустрії охопити нових споживачів і вразливу молодь. Ваш підпис під законопроектом № 5164 ще більше підтвердить лідерство України у сфері контролю над тютюном у регіоні і в усьому світі», - звернення представники міжнародної спільноти, котре було направлене в Адміністрацію Президента, а також оприлюднене в міжнародних ЗМІ.

Нагадаємо, що 5 березня громадські активісти, лікарі, педагоги, священики та спортсмени під стінами Адміністрації Президента провели акцію під назвою «Підпис, який врятує життя». Вони звернулися до Президента України з вимогою підписати закон щодо заборони реклами, спонсорства та стимулювання продажу тютюнових виробів (законопроект № 5164) та нарешті повністю заборонити рекламу тютюну в Україні. Під час акції її учасники передали в Адміністрацію Президента кулькові ручки, як символ важливості підпису цього закону для суспільства. Кожна ручка символізує тих, хто впродовж двох років підтримував закон про заборону реклами сигарет, серед них: Міністерство охорони здоров’я, Всесвітня організація охорони здоров’я, Світовий банк, а також, священики, лікарі, вчителі та ще близько 100 громадських організацій, які входять до коаліції громадських організацій «За вільну від тютюнового диму Україну».

Представники громадськості впевнені, що провокаційні спроби сигаретного лобі в останній момент зірвати підписання закону виглядають безглуздими. Адже Президент України, виступаючи 20 вересня 2011 року на засіданні високого рівня Генеральної Асамблеї ООН з профілактики неінфекційних захворювань, відзначив, що «одним із пріоритетних напрямків нашої державної політики є боротьба з тютюнокурінням».

Довідка. 24 лютого 2012 року Голова Верховної Ради Володимир Литвин нарешті підписав законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо заборони реклами, спонсорства та стимулювання продажу тютюнових виробів» (реєстраційний №5164 від 24 вересня 2009 року), ухвалений Верховною Радою України в другому читанні і в цілому ще 22 вересня 2011 року та передав на підпис Президенту України Віктору Януковичу. Рамкова конвенція із боротьби проти тютюну (РКБТ) – це перший в історії міжнародний договір у сфері громадського здоров’я, розроблений та прийнятий під егідою Всесвітньої організації охорони здоров'я, і вже ратифікований 174-ма країнами світу. За результатами дослідження Світового банку, повна заборона реклами тютюну скорочує куріння на 7%, тоді як часткова заборона лише призводить до переміщення реклами у незаборонені сегменти. 70% громадян України виступають за повну заборону реклами тютюнових виробів («Глобальне опитування дорослого населення щодо вживання тютюну» (GATS), оприлюднене ВООЗ 27 вересня 2010 р.).

Джерело: Інтерфакс-Україна