17 січня 2021 р.

Проста упаковка – тема Всесвітнього дня без тютюну 2016

30.05.16

Проста упаковка – тема Всесвітнього дня без тютюну 2016

Упаковка – важливий «канал комунікації» зі споживачем, який суттєво впливає на обсяги продажів товару. Цей факт доведено в результаті численних маркетингових досліджень стосовно різноманітних товарів - тютюнової продукції у тому числі. Саме тому тютюнова індустрія завжди використовувала упаковку як дієвий інструмент для реклами своєї продукції.

Упаковка тютюнових виробів є цьогорічною темою Всесвітнього дня без тютюну, який відзначається 31 травня. Вірніше, мова йде не про звичайну упаковку, а про «просту» або «стандартизовану» упаковку.

Різниця між звичайною та простою упаковками

 

 

 

Історія впровадження простої упаковки

Департамент охорони здоров’я Нової Зеландії став першою державною інституцією у світі, яка у 1989 році рекомендувала запровадити єдину упаковку для усіх марок сигарет. А у 1994 році аналогічну пропозицію вніс Комітет з питань охорони здоров’я Канади, який визнав запровадження простої упаковки «розумним і виправданим кроком у боротьбі з тютюнопалінням»[2]. Відтоді минуло досить багато часу, аж поки у 2012 році Австралія законодавчо закріпила перехід на просту упаковку і стала першою країною, яка зробила цей важливий крок.

На сьогоднішній день просту пачку сигарет, окрім Австралії, запроваджено у Франції та Великій Британії (з 20 травня 2016 року), ось-ось її має впровадити Ірландія, на фінальному етапі запровадження знаходяться Норвегія, Угорщина, Словенія, Швеція, Фінляндія, Канада, Нова Зеландія, Сінгапур, Бельгія та ПАР[3].

Міжнародні нормативні акти, які регулюють впровадження простої упаковки

Сьогодні прийняття простої упаковки рекомендується Керівними принципами виконання Статей 11 (Упаковка та маркування тютюнових виробів)[4] та 13 (Реклама, стимулювання продажу та спонсорство тютюнових виробів)[5] Рамкової Конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну (РКБТ), а також прописане у новій Директиві 2014/40/ЄС[6], яка набула чинності у країнах ЄС 20 травня цього року.

Підтвердження ефективності впровадження простої упаковки

Те, що запровадження простої упаковки є ефективним інструментом для зниження рівня поширеності куріння, доведено в результаті численних досліджень. Ось деякі з них.

1)    Близько 60% осіб, опитаних у Франції у 2010 році[7], яких попросили порівняти просту та звичайну упаковку сигарет, сказали, що проста упаковка «огидна» і вони б її ніколи не купили. Разом з тим, переважна більшість опитаних жінок і молодих людей (віком до 25 років) були переконані у тому, що звичайна упаковка створює позитивний імідж куріння.

2)    Дослідження, проведене у 2011 року у Великій Британії серед курців 18-35 років, полягало у тому, що два тижні респонденти курили сигарети з простої пачки, а два – зі звичайної. Результати свідчать[8] про те, що проста пачка посилює негативне сприйняття як самої пачки, так і куріння, викликає бажання кинути курити. Переважна більшість опитаних казали, що проста пачка «нестильна», «страшна», «неприваблива» і т.д., а сам процес куріння сигарет з такої пачки не є надто приємним. На противагу, ставлення до звичайних пачок було позитивним, а процес куріння викликав задоволення. Ще одне дослідження, проведене у Британії, показало[9], що проста пачка з попереджувальним написом та ілюстрацією однієї з хвороб, яка спричиняється курінням, на 75% площі пачки суттєво знижували бажання у підлітків починати курити.

3)    Низка досліджень, проведених в Австралії, Канаді, Франції, Новій Зеландії, Великій Британії та США показали[10], що ілюстрація (фото хвороби) на простій пачці більше привертає увагу та краще запам’ятовується, ніж те саме зображення на звичайній пачці з брендом. Окрім того, на простій пачці люди сприймають такі попередження серйозніше та більше довіряють їм. Таким чином, «простота дизайну» пачки підсилює ефект попередження про шкоду для здоров’я.

4)    Показовими також можуть бути результати досліджень, проведених в Австралії, де, як вже згадувалося, проста пачка затверджена на національному рівні та запроваджена з кінця 2012 року. Звісно, пройшло не так багато часу, щоб можна було робити ґрунтовні висновки, однак попередній експертний аналіз показав, що «впровадження простої пачки разом із більшими та новими попередженнями про шкоду для здоров’я сприяло зниженню рівня поширеності куріння, порівняно із попередніми тенденціями. Зокрема, за оцінками звіту, за період з грудня 2012 по вересень 2015 рр. середній рівень поширеності куріння серед австралійців віком від 14 років знизився на 0,55 відсоткових пункти»[11]. Також, відповідно до результатів досліджень[12], на 78% зросли звернення на гарячу лінію по відмові від куріння (при чому, це не пов’язано зі здійсненням інших заходів по боротьбі із курінням, як-то, підвищення цін на сигарети, антитютюнова реклама і т.п.).

 

Спротив тютюнової індустрії

Тютюнова індустрія чинить шалений спротив впровадженню простої упаковки, що є ще одним доказом на підтвердження ефективності цього кроку. Аргументи, які наводяться, стосуються різних аспектів: зростання кількості підробної та контрабандної продукції, здешевлення тютюнових виробів (адже компаніям не треба буде витрачатися на дизайн і рекламу), технічна складність запровадження, порушення прав інтелектуальної власності і т.д. Очевидно, що усі ці аргументи можна легко заперечити і довести, що жодних проблем із переходом на просту упаковку не буде. Так, тютюнові корпорації вже програли декілька судових позовів з цього питання (наприклад, у Австралії)[13].

Показовим є приклад, який стався у США ще у 1987 році, коли, у зв’язку із судовим процесом, одна із тютюнових корпорацій вимушена була розкрити деяку інформацію, пов’язану з її діяльністю[14]. Цікавими були результати одного із проведених корпорацією досліджень, у якому сигарети переклали із брендованих пачок у прості коричневі і поставили на них ціну у 2 рази нижчу. Лише 21% споживачів зацікавився цією пропозицією. Це було пояснено тим, що людина, яка курить, дістає пачку цигарок в середньому 20-25 разів на день, а діставати просту пачку – нестатусно.

 

Як впровадити просту упаковку?

Впровадити просту упаковку може будь-яка країна. Всесвітня організація охорони здоров’я наголошує, що питання переходу на просту упаковку має бути закріпленим у законах та підзаконних актах, а процес переходу має складатися з розробки офіційного плану та термінів для запровадження, відповідно до державної політики у сфері боротьби із тютюном. В деяких випадках на етапі підготовки до впровадження простої упаковки рекомендовано запровадити зміни до звичайних пачок. Наприклад, посилити попередження про шкоду для здоров’я (збільшити розміри графічних зображень), заборонити маркування та інформацію, що вводять споживачів в оману, забезпечити повну заборону реклами на тютюнові вироби та належне виконання усіх цих заходів. Також дуже важливо не забувати про належне виконання Статті 5.3 РКБТ про заборону втручання тютюнової індустрії в антитютюнову політику[15].

 

Ситуація в Україні

В Україні зазначені заходи щодо змін до звичайних пачок (збільшення розмірів графічних зображень про шкоду для здоров’я), заборона маркування та нанесення інформації, що вводять споживачів в оману, повна заборона реклами на тютюнові вироби в Інтернет тощо) прописані у законопроекті №2820 «Про внесення змін до деяких законів України щодо охорони здоров’я населення від шкідливого впливу тютюну"[16], який було зареєстровано у ВРУ у травні 2015 року. Прийняття цього закону дозволить зробити важливий крок до посилення антитютюнових заходів вже зараз, що, до речі, є одним із зобов’язань України по виконанню Угоди про Асоціацію з ЄС[17]. Наступним етапом має стати перехід на просту упаковку, як і в решті країн ЄС.

 

Катерина Римаренко

 


[1] Get ready for plain Packaging. WHO brochure for World No Tobacco Day, 2016 - http://apps.who.int/iris/bitstream/10665/206456/1/WHO_NMH_PND_16.1_eng.p...

[2] House of Commons Standing Committee on Health, “Towards Zero Consumption: Generic Packaging
of Tobacco Products” Report of the House of Commons Standing Committee on Health, 1994.

[3] Plain Packaging – International Overview. Canadian Cancer Societyю May 19, 2016

[4] Керівні принципи виконання Статті 11 (Упаковка та маркування тютюнових виробів) РКБТ, пункт 46 - http://www.who.int/fctc/guidelines/article_11_ru.pdf

[5] Керівні принципи виконання Статті 13 (Реклама, стимулювання продажу та спонсорство тютюнових виробів) РКБТ, пункт 16 - http://www.who.int/fctc/guidelines/article_13_ru.pdf?ua=1

[6] Directive 2014/40/EU of the European Parliament and of the Council of 3 April 2014 on the approximation of the laws, regulations and administrative provisions of the Member States concerning the manufacture, presentation and sale of tobacco and related products and repealing Directive 2001/37/EC - http://ec.europa.eu/health/tobacco/docs/dir_201440_en.pdf

[7] Gallopel-Morvan K et al. Perception de l’efficacité des paquets de cigarettes standardisés. Une étude dans le contexte français [Perception of the effectiveness of standardized cigarette packages. A study in the French context]. Bulletin épidémiologique hebdomadaire. 2011;20-21:244-247

[8] Moodie C et al. Young adult smokers’ perceptions of plain packaging: a pilot naturalistic study. Tobacco Control. 2011;20:367-373.

[9] Hoek J et al. Effects of dissuasive packaging on young adult smokers. Tobacco Control. 2011;20(3):183-8.

[10] Evidence brief: Plain packaging of tobacco products: measures to decrease smoking initiation and increase cessation. WHO, 2014 - http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0011/268796/Plain-packagi...

[11] Get ready for plain Packaging. WHO brochure for World No Tobacco Day, 2016 - http://apps.who.int/iris/bitstream/10665/206456/1/WHO_NMH_PND_16.1_eng.p...

[12] Young JM et al. Association between tobacco plain packaging and quitline calls A population-based, interrupted, time-series analysis. Medical Journal of Australia. 2014;200(1):29-32

[13] JT International SA v Commonwealth of Australia [2012] HCA 43 (5 October 2012). Canberra, High Court of Australia; 2012 (http://www.austlii.edu.au/au/cases/cth/HCA/2012/43.html).

[14] Evidence brief: Plain packaging of tobacco products: measures to decrease smoking initiation and increase cessation. WHO, 2014 - http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0011/268796/Plain-packagi...

[15] Get ready for plain Packaging. WHO brochure for World No Tobacco Day, 2016 - http://apps.who.int/iris/bitstream/10665/206456/1/WHO_NMH_PND_16.1_eng.p...

[16] Проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо охорони здоров'я населення від шкідливого впливу тютюну - http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=55081

[17] Угода про Асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони від 30.11.2015 - http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/984_011