17 вересня в інформаційному агентстві УНІАН відбулась прес-конференція Коаліції громадських організацій «За вільну від тютюнового диму Україну», в якій також взяли участь експерти та керівництво Державної інспекції України з питань захисту прав споживачів.
16 вересня виповнився рік, як в Україні діє закон № 3778 - IV щодо повної заборони реклами тютюнових виробів. З метою оцінки рівня виконання антитютюнового законодавства, Коаліція громадських організацій «За вільну від тютюнового диму Україну» протягом серпня 2013 року здійснила моніторинг присутності тютюнової реклами в точках продажу сигарет. Результати моніторингу свідчать про 100% рівень виконання закону: торгові заклади не розміщують прямої реклами сигарет. На вітринах і у прикасових зонах відсутні плакати, постери із зображенням торгових марок та сигарет, не проводяться акції, пов’язані з тютюновими брендами. Разом з тим, зафіксовані певні види стимулювання продажів тютюнових виробів: наприклад, використання спеціального обладнання, «підсвітка» вітрин тощо.
Моніторинг проводився у м. Києві та в 9 інших обласних центрах України: у Донецьку, Сімферополі, Одесі, Житомирі, Львові, Луганську, Черкасах, Чернігові, Вінниці. Загалом, було перевірено 764 пункти продажу: кіоски, супермаркети, магазини та міні -маркети. Активісти склали і надіслали відповідні скарги до Державної інспекції України з захисту прав споживачів, що здійснює державний контроль за виконанням цього закону.
«Здійснивши перевірку у першому кварталі 2013 року понад 1,5 тис. суб’єктів господарювання на предмет дотримання вимог антитютюнового законодавства, Держспоживінспекція виявила, що 18,7% з них – закон порушує. Майже 15% від всіх виявлених порушень – це ігнорування заборони на рекламу, стимулювання продажу та спонсорство тютюнових виробів. Також протягом І півріччя 2013 року до територіальних органів Держспоживінспекції України надійшло понад 190 скарга та заяв від споживачів щодо невиконання суб’єктами господарювання антитютюнових законів – отже, українці знають, поважають та переймаються виконанням цих законів!», – відзначив Олег Кобельков, начальник відділу контролю управління захисту прав споживачів та реклами Державної інспекції України з питань захисту прав споживачів.
Моніторинг показав, що пряма реклама тютюнових виробів в точках торгівлі відсутня, проте тютюнові компанії використовують інші методи стимулювання збуту сигарет, які не чітко регулюються нормами закону № 3778 - IV.
· 60 % торгових точок використовують спеціальні обладнання та дисплеї, викладки сигарет на яскравому фоні в рамках з «підсвіткою»;
· 18 % точок продажу мали, зокрема, яскраві наклейки з ціною, торгові аксесуари із зображенням тютюнових брендів, монетниці для решти на касі тощо.
· у 4 % закладів торгівлі працювали промоутери та консультанти. Враховуючи, що в Україні є понад 90 тис. власників ліценцій на торгівлю тютюновими виробами, мова йде про цілу армію промоутерів, найнятих для «полювання» за майбутніми клієнтами.
«Комплекс антитютюнових законів уже приніс перші позитивні результати: за даними Держстату за перші 6 місяців 2013 р. продажі тютюнових виробів впали на 15% - українці курять значно менше. Заборона реклами у пунктах продажу є найважливішою нормою цього закону, адже доведено, що присутність такої реклами провокує спонтанну купівлю сигарет, підвищує бажання курити та створює хибне уявлення про доступність сигарет», – зауважив Андрій Скіпальський, голова правління Центру громадянського представництва «Життя».
Моніторинг 151-го пункту продажу в Києві також засвідчив високий рівень виконання закону. «Можемо констатувати, що норма про заборону прямої реклами тютюнових виробів виконується на 100%. Однак ми побачили, що тютюновим компаніям таки вдається обходити Закон № 3778- IV в частині заборони стимулювання продажу, зокрема, у понад 80% випадках у Києві було помічено спеціальне обладнання та дисплеї у вітринах і біля кас, виокремлення пачок сигарет на яскравому кольоровому фоні. На нашу думку, для того, аби досягти повноцінного виконання закону потрібно законодавчо заборонити викладку пачок сигарет у вітринах пунктів продажу, як це вже зроблено у багатьох країнах світу», – вважає Тарас Шевченко, директор Інституту Медіа Права.
Викладка сигарет на вітринах вже заборонена в Англії, Ісландії, Ірландії, Норвегії, Канаді, Австралії та деяких штатах США. З 2014 року подібна норма почне діяти в Росії.
«Моніторинг виявив, що тютюнові корпорації свідомо зловживають недосконалістю норм чинного законодавства, розміщуючи пачки сигарет у вітринах магазинів на спеціальному фоні та разом з елементами, які привертають увагу. – зауважив Костянтин Красовський, завідувач сектором контролю над тютюном Українського інституту стратегічних досліджень МОЗ. – Дієвою відповіддю на ці зловживання має стати послідовне виконання Керівних принципів імплементації РКБТ, в даному випадку – законодавче впровадження повної заборони на будь-яке зображення і видимість тютюнових виробів у пунктах продажу».
Учасники прес-конференції виявили узгоджену позицію стосовно необхідності й надалі тримати курс на посилення антитютюнових законів, а також законодавчо врегулювати виявлені спірні питання та чітко визначити, що саме являється «стимулюванням попиту» на тютюнові вироби. Також було запропоновано спростити форму подачі скарг до Держспоживінспекції: наприклад, надавши громадянам можливість у разі виявлення випадків порушення законів інформувати контролюючий орган оперативно, в телефонному режимі.
Громадські організації - члени Коаліції «За вільну від тютюнового диму Україну»мають намір продовжити моніторинг виконання антитютюнових законів, зокрема, в мережі Internet.