20 березня 2019 р.

Тютюнова реклама оточила школи у Вінниці - дослідження

15.02.19

Школи в Україні оточені безліччю точок продажу, де продають та рекламують тютюнові вироби. Такі висновки дослідження «Маленькі цілі тютюнових гігантів»[1][2], проведеного у 5 містах України.

Волонтери дослідили 192 торгові точки, розташовані в межах п’яти хвилин пішої ходи від 93 шкіл у Вінниці, Івано-Франківську, Полтаві, Сумах та Херсоні.

У Вінниці було перевірено 48 точок продажу у 5-ти хвилинній доступності навколо 20 шкіл. У 100% відвіданих магазинах продавалися сигарети. Моніторинг засвідчив, що 96% досліджених точок продажу використовують рекламну викладку сигарет з підсвіткою, 79% продають тютюн зі смаковими та ароматизованими добавками, у 79% місць продажу розміщують тютюнові вироби на рівні очей дитини (1 метр або нижче), у 38% - поряд із сигаретами викладають солодощі та іграшки. Ці технології є найпоширенішими інструментами тютюнових корпорацій для стимулювання продажу своєї продукції та залучення нових курців серед дітей.

Чому це небезпечно?

Згідно з дослідженням, яке проводилося у США, рівень споживання тютюну серед старшокласників, учнів у районах з високою щільністю торгових точок, що реалізують сигарети, істотно вищий, ніж у їхніх однолітків, які навчаються в районах, де тютюн не продається[3]. Діти і підлітки, які бачать яскраві вітрини з красивим дизайном сигаретних пачок, мають на 64%[4] більший ризик почати курити.  

Наталія Веселова, народний депутат України, зазначила: «В Україні кожна 7-ма дитина у віці 13-15 років вживає тютюн. Вагомою причиною такої ситуації є агресивна реклама сигарет, яку проводить тютюнова індустрія. Сигарети у вітринах створюють враження прийнятності куріння для дітей та стимулюють куріння у дорослих. Особливий ризик від куріння мають діти сімей з низькими доходами. Кошти у таких сім’ях часто витрачаються на сигарети, поглиблюючи нестачу грошей на одяг, їжу, освіту чи медичні послуги. Обов’язком зрілого суспільства та Парламенту як представницького органу є захистити дітей від будь-якого тютюнового впливу. З цією метою ми з колегами депутатами працюємо над прийняттям Верховною Радою  законопроекту №4030а».

В Україні ведеться агресивна кампанія рекламування тютюнових виробів в магазинах і кіосках, спрямована на дітей і підлітків. Це призводить до того, що куріння стає соціально прийнятним. Учні молодшої та середньої школи вкрай схильні піддаватися впливу реклами і просування тютюнових виробів.

«Курці помирають рано, тому тютюнові корпорації полюють на наших дітей, щоб зробити їх своїми новими клієнтами. Сигарети у вітринах мають рекламний вплив з метою залучення до куріння. В умовах розвиненої мережі торгівлі у містах діти потрапляють у лабіринт тютюнової реклами, з якої неможливо вибратися на касах у магазинах та супермаркетах, на зупинках громадського транспорту, де є кіоски з тютюном, дорогою до школи чи додому. Норми законопроекту №4030а впроваджують прогресивну практику Керівних принципів Рамкової конвенції Всесвітньої організації охорони здоров’я із боротьби проти тютюну, які однозначно вказують, що у пунктах продажу потрібно заборонити будь-яке зображення і видимість тютюнових виробів», – наголошує Остап Єднак, народний депутат України.

Дослідження, проведене Всесвітньою організацією охорони здоров’я, вказує, що 63%[5] дітей віком від 13 до 15 років в Україні помічають рекламу тютюну або ж викладку сигарет і стимулювання продажів тютюнових виробів у магазинах, супермаркетах і кіосках.

Основні результати моніторингу в 5 містах:

  • у 70,9% торгових точок поблизу шкіл сигарети розташовано на рівні очей дитини;
  • майже в 30% торгових точок тютюн розміщують поруч із солодощами та іграшками;
  • 72,4% магазинів продають ароматизовані сигарети з різними смаковими добавками;
  • найпоширеніша форма реклами тютюну в точках продажу – рекламні постери, які є в 64,3% відвіданих магазинів;
  • волонтери також відзначили такі способи просування тютюнової продукції, як: подарунок за покупку, знижки, роздача сигарет, продаж спеціальних або лімітованих серій сигарет, а також присутність промоутерів у точці продажу.

 

Для захисту молоді, школярів та дітей від впливу маркетингових технологій тютюнової індустрії необхідно прийняти антитютюнові законопроекти №4030а та №2820. Норми законопроекту №4030а передбачають заборону рекламної викладки сигарет у вітринах магазинів, а також розширюють перелік вільних від тютюнового диму місць. Прийняття законопроекту №2820 звільнить Україну від сигарет з ароматизаторами, пачки сигарет на 65% їхньої поверхні будуть мати великі фото хвороб, електронні сигарети заборонять продавати дітям, індустрію зобов’яжуть звітуватись про вміст тютюнових виробів, рекламу тютюну в Інтернеті заборонять.

 

Для контактної інформації: Дмитро Купира, менеджер з адвокації ГО «Життя»,

(044) 234 93 20, dmytro.centerlife@gmail.com.

 

Для довідки: Big Tobacco Tiny Targets, або Маленькі цілі тютюнових гігантів – глобальне дослідження маркетингу тютюнових компаній, проводилося більш ніж в 24 країнах світу. Дослідження показало, що тютюнові компанії використовують схожі тактики у всьому світі для залучення дітей до куріння: масова реклама, просування дешевих і навіть безкоштовних тютюнових виробів, розміщення продукції в найбільш помітних місцях в точках продажу, продаж сигарет у вуличних кіосках поруч зі школами. У 2016 р. подібне дослідження проводилося в Києві [6].