На фоні спекулятивного зниження цін на сигарети тютюновими компаніями внаслідок цінових війн та з метою утримання ринку, ЗМІ активно поширюють «експертні» рішення про необхідність встановлення мінімальної роздрібної ціни, як «альтернативи» зростанню тютюнових акцизів. Експерти Центру контролю над тютюном вважають, що встановлення мінімальної роздрібної ціни на сигарети вигідне тільки виробникам дешевих сигарет, оскільки значно збільшує їхні прибутки.
Хто придумав 17 грн?
Нещодавно Міжнародний центр перспективних досліджень поширив інформацію, що «державна політика підвищення акцизних ставок не є продуманою» і закликав запровадити мінімальні роздрібні ціни на пачку сигарет на рівні 17 гривень, що нібито дозволить зібрати до бюджету додатково 1,5 млрд грн[1]. Проте встановлення мінімальної ціни без збільшення рівня акцизу лише збільшить доходи виробників дешевих сигарет.
Скільки заробляють на сигаретах?
Наразі в Україні на всі сигарети ціною 15,4 гривні за пачку або дешевше, платиться однаковий мінімальний акциз в розмірі 6,08 гривні на пачку. На дешеві сигарети, ціною, наприклад 12 гривень, сплачується 6,08 гривні акцизу, 2 гривні ПДВ, а прибуток виробника і продавця становить 12 – 6,08 – 2 = 3,96 гривні.
Якщо встановити мінімальну ціну 17 гривень без зміни чинних ставок акцизу, то їх прибуток становитиме 17 – 6,25 (акциз) – 2,83 (ПДВ) = 7,92 гривні (вдвічі більше). Прибуток тютюнової індустрії (виробників сигарет у ціновому сегменті до 15 грн.) з пачки зростає майже на 4 гривні, а податки – лише на 1 гривню.
Втрати бюджету переоцінені
МЦПД також стверджує, що «протягом 2015 року у боротьбі за споживача, виробники цигарок знизили вартість своєї продукції на 2-3 гривні. В результаті український бюджет втратив 800 млн.грн».
За даними Держстату, в січні-жовтні 2015 середні ціни на пачку дешевих сигарет з фільтром зросли з 11,59 до 13,67 гривні, або більш ніж на 2 гривні, на дорогі сигарети з фільтром – на 4,3 гривні, на сигарети без фільтру з 5,96 до 11,38 гривні. В січні-жовтні 2015 року Державний бюджет отримав від тютюнових акцизів 17,7 млрд гривень, на 2,4 млрд гривень більше, ніж за відповідний період 2014 року.
РКБТ рекомендує підвищувати мінімальний акциз, а не встановлювати мінімальні ціни
МЦПД посилається на Рамкову Конвенцію ВООЗ із боротьби проти тютюну (РКБТ), ратифіковану Україною ще 2006 року. Проте затверджені у 2014 році Конференцією Сторін РКБТ Керівні принципи виконання Статті 6 РКБТ, які стосуються саме цінових та податкових заходів, рекомендують встановлення не мінімальної ціни, а мінімального специфічного акцизного податку, який застосовується для всіх марок сигарет незалежно від їхньої вартості.
У ЄС підвищують акцизні ставки, а не встановлюють мінімальні ціни
У 2010 році Європейський Суд визнав[2], що встановлення окремими державами ЄС мінімальних роздрібних цін на сигарети суперечить законодавству ЄС, а цілі захисту здоров’я мають досягатися шляхом підвищення акцизних ставок. Єврокомісар з податків Л.Ковач казав[3]: «Я повністю підтримую держави-члени в їхніх намаганнях захистити здоров’я… Проте запровадження мінімальних роздрібних цін в основному вигідне виробникам для захисту їхніх прибутків».
Пропозиція Мінфіну
Наразі Міністерство фінансів пропонує підвищити в 2016 році мінімальну специфічну ставку акцизу на 40% тобто до 8,52 гривні за пачку, а адвалерну ставку – на 50%: з нинішніх 12% (зі зниженням на рівень ПДВ, тобто реально 10%) до 15% (без зниження на рівень ПДВ). З врахуванням ПДВ податок на пачку зросте мінімум на 3 гривні, що відповідно збільшить мінімальну ціну пачки Таке збільшення акцизу також здатне збільшити надходження до бюджету протягом 2016 року мінімум на 7 мільярдів гривень навіть враховуючи зменшення кількості оподаткованих сигарет. Ця пропозиція здатна суттєво підвищити і середні, і мінімальні ціни на сигарети, що буде сприяти зменшенню їх споживання. Тому саме ця пропозиція заслуговує на підтримку.
Довідково. Наразі сигарети в Україні є єдиним споживчим товаром, на який виробникові дозволено встановлювати максимальні роздрібні ціни, а держава зобов’язалася контролювати ці ціни. Мінімальний штраф на роздрібного продавця, який продає сигарети дорожче встановлених виробником цін, становить 1000 гривень. Максимальна ціна встановлена для розрахунку адвалерного акцизу, який рахується як відсоток від цієї ціни. Якщо реально сигарети продаються за меншу ціну, акциз все одно сплачується з максимальної ціни. Аналогічний порядок розрахунку адвалерного акцизу встановлено Директивами ЄС. Виробники сигарет використовують своє право змінювати двічі на місяць максимальні ціни для штучного зменшення цін на окремі марки сигарет. Протягом жовтня-листопада 2015 року максимальні ціни на деякі популярні марки сигарет було зменшено на 2-3 гривні. Це майже не вплинуло на акцизні надходження до державного бюджету, бо на всі сигарети ціною 15,4 гривні за пачку або дешевше, платиться однаковий мінімальний акциз в розмірі 6,08 гривні на пачку. Проте штучне зменшення максимальних роздрібних цін може зменшити надходження від ПДВ, а також надходження до місцевих бюджетів від 5% акцизу на роздрібний продаж сигарет. Для попередження штучного зменшення цін пропонується залишити виробникам сигарет право переглядати максимальні роздрібні ціни лише в бік їхнього збільшення.
[1] http://icps.com.ua/de-znayty-dodatkovi-15-milyardy-hryven-u-byudzhet/
[2] http://europa.eu/rapid/press-release_CJE-10-21_en.htm
[3] http://europa.eu/rapid/press-release_IP-06-866_en.htm?locale=en
Автор: Костянтин Красовський, завідувач відділом контролю над тютюном Українського інституту стратегічних досліджень МОЗ України