Сьогодні в Українському домі відбулася прес-конференція та акція «Рекламо сигарет, давай прощавай!» громадських активістів та відомих українців з нагоди набрання чинності 16 вересня 2012 р. Закону, що повністю забороняє рекламу тютюнових виробів, спонсорство та стимулювання продажів.
Участь у заході взяли представники державних органів: уповноважений Президента України з прав дитини Юрій Павленко, голова Державної інспекції України з питань прав захисту споживачів Сергій Орєхов, завідувач відділу контролю за тютюном Українського інституту стратегічних досліджень МОЗ України Костянтин Красовський, відомі українці: телеведуча Марічка Падалко, спортсмен Денис Силантьєв, хореограф Григорій Чапкіс, а також представники громадськості: голова Коаліції громадських організацій «За вільну від тютюнового диму Україну» Микола Поліщук, голова правління ГО «Життя» Андрій Скіпальський та директор Інституту Медіа Права Тарас Шевченко.
Відтепер в Україні заборонена не лише реклама на радіо, телебаченні, в друкованих ЗМІ та на зовнішніх рекламних носіях, але й у мережі Інтернет, у магазинах та кіосках, а також спонсорство та стимулювання продажів тютюнових виробів.
«Дія закону вже помітна для більшості громадян України: тютюнова реклама зникла з прикасових зон усіх торговельних закладів та з вітрин кіосків. Діти та підлітки більше не бачитимуть яскравих плакатів, наліпок та дисплеїв, що пропагують сигарети. Реклами не буде й у мережі Інтернет – зникнуть банери та ролики, що рекламують тютюн. Крім цього, тютюнова індустрія не може бути спонсором молодіжних вечірок та концертів.
Громадськість вітає усіх відповідальних власників бізнесу, які вчасно виконали вимоги законодавства та прибрали нав’язливу рекламу», - зазначили громадські активісти.
Активну роль у контролі над виконанням антитютюнового законодавства відіграє Державна інспекція України з питань захисту прав споживачів. «Буде повністю заборонено, по-перше, масову рекламу сигарет у місцях їх продажу – йдеться про каси в супермаркетах, про кіоски, які торгують сигаретами, – пояснив голова Держспоживінспекції Сергій Орєхов. По-друге, рекламу сигарет у мережі Інтернет (крім сайтів для повнолітніх). Важливим нововведенням є заборона пропонування або надання бонусів, премій, повернення готівкових коштів, права на участь у будь-якій грі, лотереї, конкурсі, події, що прямо або опосередковано пов’язані з тютюновими виробами або умовою надання чи участі в яких є придбання, вживання тютюнових виробів. Тобто вся масова реклама тютюнових виробів, яка ще донедавна могла потрапити на очі підліткам, повинна зникнути».
В свою чергу, Уповноважений Президента України з прав дитини Юрій Павленконаголосив, що позиція Президента однозначна: заборона реклами тютюну є важливим кроком для забезпечення здорового майбутнього громадян. Саме тому, за словами Юрія Павленка, Президент підписав два антитютюнові закони, які покликані захистити громадян від тютюнової реклами, а також від шкідливого впливу тютюнового диму в громадських та на робочих місцях, включаючи всі заклади громадського харчування.
«Здоров'я наших дітей – це здоров'я нашої нації. Обов'язковими є заходи, спрямовані на протидію тютюнокуріння серед дітей та молоді і заборона будь-якої реклами сигарет – це один з важливих кроків. Разом з тим, ми повинні інвестувати в здоров'я дитини, розвиваючи медичну, спортивну інфраструктуру, пропагуючи здоровий спосіб життя та залучаючи наших дітей до занять в гуртках і спортивних секціях. Переконаний, наступними діями має стати заборона продажу сигарет в МАФах, збільшення штрафних санкцій за продаж сигарет дітям, посилення контролю за дотриманням законодавства в цій сфері. Закликаю громадськість, батьківські комітети взяти активну участь у контролі за повним виконанням цих Законів», – підкреслив Юрій Павленко.
«Громадські активісти добивалися ухвалення цього закону більше двох років, – розповідає голова правління ГО «Життя» Андрій Скіпальський. – Представники тютюнового лобі блокували закон про заборону реклами сигарет всіма можливим способами. І це не дивно: за результатами дослідження Світового банку, повна заборона реклами тютюну скорочує рівень розповсюдженості куріння до 7%, тоді як часткова заборона лише призводить до переміщення реклами у незаборонені сегменти. Наші діти більше не бачитимуть нав’язливої тютюнової реклами в Україні».
Важливу роль у дегламуризації образу куріння відіграють відомі українці. Починаючи з 2008 року понад 100 зірок розпочали кампанію проти реклами тютюну та підписали «Маніфест українців проти куріння», серед них і Марічка Падалко, ведуча телеканалу «1+1»: «Діти звертають увагу і найкраще запам’ятовується те, що наочно показано за допомогою яскравих картинок, блискіток, рухомих механізмів. Такі картинки, в розумінні дітей, є ознакою радості та свята. А саме такою – барвистою і привабливою – тютюнові компанії роблять свою рекламу. Тому мене як маму дуже тішить те, що віднині ані моїх дітей, ані інших маленьких українців не будуть вводити в оману строкаті реклами сигарет».
Після прес-конференції громадські активісти та відомі українці провели акцію:«Рекламо сигарет, давай прощавай!» . На сходах Українського дому вони розгорнули величезну мапу України, на якій було розставлено 100 мишоловок. На місці приманки на кожній мишоловці була прилаштована сигарета. Після цього учасники акції мітлами змели мишоловки з мапи, таким чином, символічно очистили Україну від реклами сигарет.
Довідка: 6 серпня 2012 р. Держспоживінспекція та представники громадських організацій, які борються з курінням, підписали Меморандум про співпрацю та об’єднали зусилля для ефективного контролю над виконанням антитютюнових законів. Так, порушників Закону № 3778 чекатиме адміністративна відповідальність - штраф у розмірі від 30 до 50 тис. грн.
Нагадуємо, що до кінця 2012 р. набувають чинності ще два антитютюнових закони: з 4 жовтня в Україні з’являться упаковки сигарет із спеціальними кольоровими зображеннями наслідків куріння, а з 17 грудня буде заборонено курити у всіх громадських та робочих місцях, включаючи усі приміщення громадського харчування.