6 грудня 2019 р.

Українці стали активніше захищати своє право на бездимне повітря після інформаційної кампанії: результати дослідження КМІС

23.10.19

23-го жовтня в ІА«Укрінформ» відбулася пресконференція, на якій було презентовано результати опитування КМІС щодо ефективності інформаційної кампанії «Тютюновий дим невидимий вбивця». Кампанію було проведено громадською організацією «Життя» спільно з Центром громадського здоров’я МОЗ України на всій території України у червні 2019 року.

 

 

 

 

 

Інформаційна кампанія мала на меті нагадати, що право на бездимне повітря є не лише базовою потребою людини, а й правом, гарантованим законодавством. Так, в Україні заборонено курити тютюнові вироби, кальян і електронні сигарети у громадських місцях, зокрема приміщеннях кафе, барів,ресторанів, а також  на усіх робочих місцях, окрім як у спеціально відведених і обладнаних для цього зонах. Проте пасивне куріння продовжує залишатися проблемою, адже тютюновий дим досі присутній вдома, у під’їздах, на зупинках та в транспорті.

«Ефективні медіа-кампанії є фундаментальною частиною комплексної стратегії у сфері контролю над тютюном та найбільш рентабельним способом змінити соціальні норми та поведінку стосовно тютюну. В Україні це перша національна інформаційна антитютюнова кампанія такого рівня. Протягом червня на 24-ох національних та понад 60-ох регіональних телеканалах транслювався соціальний відеоролик про загрози пасивного куріння. Також мешканці столиці  та 8-ми регіонів України побачили на вулицях соціальну рекламу. А завдяки допомозі регіональних центрів громадського здоров’я постери, наклейки та листівки було поширено в закладах охорони здоров’я та інших громадських місцях в 9-ти регіонах. Великий інтерес викликав соціальний ролик в Інтернеті, зокрема близько 2 млн. осіб переглянули відео в YouTube. А загалом охоплення інформаційної кампанії складає понад 20 млн. осіб», – розповіла Оксана Левицька, координаторка національної антитютюнової інформаційної кампанії «Тютюновий дим – невидимий вбивця», ГО «Життя»

Ефективність інформаційних антитютюнових кампаній є науково підтвердженою. В Україні ця кампанія також підтвердила свою результативність. До та після проведення кампанії відбулися національно-репрезентативні опитування населення щодо обізнаності про токсичність вторинного тютюнового диму та його руйнівний вплив на здоров’я людей, а також зміну поведінки у випадках куріння у місцях, де це заборонено. Ці опитування показали, що під впливом проведеної інформаційної кампанії українці поступово змінюють поведінку, що стосується куріння, на більш здорову.

«Інформаційна кампанія вкотре показала, що активні громадяни України, озброєні інформацією та моделями поведінки, стають силою для вирішення проблем, від яких відстороняється влада. Після проведення кампанії, в якій людям нагадали, чому вторинний тютюновий дим небезпечний і що можна робити, щоб захистити себе, збільшився відсоток людей, які стали активно реагувати на куріння у заборонених місцях і захищати право дихати чистим повітрям без тютюнового диму», – зазначила Тетяна Андрєєва, кандидат медичних наук, експерт з охорони громадського здоров’я, головний редактор міжнародного рецензованого журналу «Tobacco Control and Public Health in Eastern Europe».

В Україні щорічно близько 85 тисяч осіб помирає від хвороб, спричинених курінням, а від хвороб, пов’язаних з впливом вторинного тютюнового диму, помирає понад 14 тисяч громадян, які не є курцями. Всесвітня організація охорони здоров’я попереджає: не існує безпечного рівня впливу вторинного тютюнового диму, оскільки він містить більше 4000 хімічних речовин (з яких щонайменше 250 є шкідливими, а понад 50 викликають рак).

Зменшення смертності від неінфекційних хвороб, серед них хвороби, спричинені курінням — одна із цілей сталого розвитку та обов’язок держави відповідно до ст. 12 Рамкової конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну та Національного плану заходів щодо неінфекційних захворювань.

 «Наступного року буде проведено другу всеукраїнську інформаційну кампанію по боротьбі з тютюнопалінням.  Центр громадського здоров’я  продовжує протидіяти тютюновій епідемії. Виробники тютюнових виробів витрачають величезні кошти на просування смертельно небезпечної продукції, тому ролики про смертельну шкоду тютюну мають транслюватися на національних і регіональних телеканалах, звучати на радіо за підтримки держави», – підсумував Владислав Збанацький, заступник Генерального директора Центру громадського здоров’я МОЗ України.

Ця інформаційна кампанія проводиться за підтримки глобальної організації охорони здоров'я «Vital Strategies»[1].

Матеріали інформаційної соціальної кампанії «Дим – невидимий вбивця» доступні для вільного поширення за умови обов’язкового посилання на Центр громадського здоров'я МОЗ України та громадську організацію «Життя» https://my.su/szati

Для контактної інформації: Оксана Левицька, ГО «Життя», oksana.centerlife@gmail.com, (097) 813 93 44.



 

 

[1] Vital Strategies - глобальна організація охорони здоров'я, яка вважає, що кожна людина повинна бути захищена сильною системою охорони здоров'я. Ми співпрацюємо з урядами та громадянським суспільством у 73 країнах, щоб розробити та впровадити стратегії, що ґрунтуються на фактах, що вирішують їхні найгостріші проблеми охорони здоров'я. Наша мета полягає в тому, щоб уряди якнайшвидше прийняли перспективні заходи в масштабі. Щоб дізнатися більше, відвідайте www.vitalstrategies.org