В Україні з 2012 р. діють законодавчі норми, які забороняють рекламу тютюнової продукції. Пряма реклама майже 100% зникла з пунктів продажу. Про це свідчать дані щорічних моніторингів, які проводяться Коаліцією громадських організацій «За вільну від тютюнового диму Україну». Торгові заклади не розміщують прямої реклами сигарет.
Цьогорічний моніторинг проводився у місті Києві та в 14-ти обласних центрах України. Загалом, протягом серпня 2014 р. представники Коаліції здійснили моніторинг 1024 пунктів торгівлі тютюновими виробами. Така акція знову засвідчила високий рівень виконання закону, але виявила, що тютюнові компанії активно використовують різні методи стимулювання продажу сигарет, які не чітко регулюються законом, зокрема, спеціальну викладку пачок сигарет - «привабливе» оформлення вітрин та прикасових зон. Такі форми стимулювання найчастіше використовують супермаркети (85%) та кіоски (84%), менше - міні - маркети (60%).
Повна заборона всіх видів реклами, спонсорства та стимулювання продажу тютюнових виробів є вимогою Рамкової конвенції ВООЗ з боротьби проти тютюну (РКБТ), яку Україна ратифікувала у 2006 р. Стимулювання продажу сигарет також заборонено законодавством України (стаття 16 ЗУ № 3778), але проблема полягає у тому, що виявлені форми стимулювання знаходяться у «сірій зоні» регулювання.
Органом влади, що здійснює державний контроль за дотриманням ЗУ № 3778-IV є Державна інспекція України з питань захисту прав споживачів. За повідомленням Олега Кобелькова, начальника відділу контролю у сфері послуг Управління захисту прав споживачів та реклами, за I півріччя 2014 р. Держспоживніспекцією було перевірено 900 суб’єктів господарювання щодо дотримання ними вимог антитютюнового законодавства, у тому числі і заборони куріння в закладах ресторанного господарства. Порушення встановлені у 17,6 % випадків: з них у ході планових перевірок зафіксовано 66 випадків порушення закону, а за результатами позапланових заходів - 92 випадків. За результатами перевірок до адміністративної відповідальності притягнуто 25 осіб, на яких накладено адміністративні стягнення на загальну суму більше 12,9 тис. грн. До підприємств, що порушили вимоги законодавства застосовано фінансових санкції на суму 271,8 тис. грн.
Заборону видимого розміщення тютюнових пачок вже запроваджено в багатьох країнах, зокрема, в Австралії, Канаді, Фінляндії, Ірландії, Таїланді, Великій Британії та Росії. «Однією з ключових підстав для заборони видимого розміщення тютюнових пачок в пунктах продажу є те, що ці місця відвідують діти, для яких тютюнова продукція перетворюються на звичайний, навіть спокусливий товар. Тому, прибирання сигарет з вітрин суттєво зменшує приток нових курців серед дітей. Ісландія запровадила заборону видимого розміщення тютюнових пачок у 2001 р.: у 1999 р. курили (щонайменше раз на місяць) 28% ісландських підлітків, а в 2011р. – 10%. Норвегія заборонила видиме розміщення тютюнових пачок в магазинах у 2010 р. і рівень куріння підлітків там зменшився з 19% у 2007 р. до 14% у 2011 р. Є всі підстави вважати, що аналогічний ефект матиме заборона викладки тютюнових пачок і в Україні», - зазначає Костянтин Красовський, завідувач відділом контролю над тютюном Українського інституту стратегічних досліджень МОЗ України.