22 серпня 2017 р.

Ольга Богомолець: Поки в парламенті є лобі тютюну й алкоголю, то говорити про здоровий спосіб життя дуже складно

05.10.16

Світлана Остапа

 

«Медафільтр» поцікавився, чому зареєстрований ще 13 травня 2015 року законопроект №2820 «Про внесення змін до деяких законів України щодо охорони здоров’я населення від шкідливого впливу тютюну», який торік розглянув профільний Комітет з питань охорони здоров’я, більше року не виноситься на перше читання в сесійну залу. Проект, метою якого є захист здоров’я громадян, мав би стати одним з пріоритетних. Ми запитали у народних депутатів, які перспективи розгляду цього проекту на 5-й сесії. 

Нагадаємо, проектом пропонується внести зміни до Закону України № 2899 «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров'я населення». Зокрема, вносяться зміни до ст.1 «Визначення термінів» Закону України № 2899 для приведення їх у відповідність до термінів, визначених у ст. 2 Директиви 2014/40/ЕС. Проектом забороняється тютюнові вироби для перорального застосування; запроваджуються максимальні рівні смол, нікотину та моноксиду вуглецю, заборона на тютюнові вироби з характерним смаком, а також на тютюнові вироби з певними добавками та смаковими речовинами, заборона на тютюнові вироби із використанням на їх упаковці або на самих тютюнових виробах певних елементів або ознак тощо. До Закону № 2899 вносяться нові статті: 10-1. Трав'яні вироби для куріння; 10-2. Електронні сигарети; 11-1. Звітність про інгредієнти і продукти, що виділяються, та ін.

Проект пропонує змінити вимоги до медичних попереджень, їх розміру, ротації, тощо приведено у відповідність до положень Статей 8, 9 та 10 Директиви 2014/40/ЕС, зокрема: комбіновані попередження з малюнками мають розміщуватися на верхній частині обох великих сторін упаковки, займати 65% їх площі та обертатися на щорічній основі; на упаковках має бути розміщено інформаційний текст щодо припинення вживання тютюну; замість напису про вміст нікотину та смоли на 50% двох бокових сторін розміщуються наступні тексти: «Тютюновий дим містить більше 70 речовин, здатних викликати рак» та «Куріння вбиває – кидай курити зараз». Вносяться зміни щодо форми та вмісту упаковок тютюнових виробів; визначення відповідальності за порушення норм.

Також вносяться зміни в абзац 9 частини 1 Статті 22 Закону України «Про рекламу». Зокрема наразі реклама тютюнових виробів, реклама знаків для товарів і послуг, інших об’єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються тютюнові вироби, заборонялася не тільки на радіо та телебаченні в усіх друкованих засобах масової інформації; на транспорті; в зовнішній рекламі; у місцях проведення масових заходів, а й у мережі інтернет, окрім сайтів для повнолітніх (тобто зараз реклама тютюну в інтернеті можлива за умови ідентифікації віку). Проект № 2820 пропонує повну заборону реклами тютюнових виробів в інтернеті, в тому числі й на сайтах для повнолітніх.

 

«Медіафільтр» поставив народним обранцям наступні запитання:

1. Які перспективи розгляду антитютюнового законопроекту №2820  на 5-й сесії парламенту?

2. Чому законопроект №2820 блокують та не допускають до першого читання вже понад рік? Можливо, це через сильне тютюнове лобі в парламенті?

3. Чи підтримуєте ви повну заборону реклами тютюнових виробів в інтернеті, яка передбачається законопроектом №2820?

На запитання відповідають:

Ольга Богомолець, Марія Іонова, Геннадій Кривошея, Олена Масоріна, Михайло Кобцев, Максим Курячий, Олег Кришин, Олег Мусій.

 

Ольга Богомолець, голова Комітету Верховної Ради України з питань охорони здоров'я:

– Наш закон власне не тільки про електронні цигарки, він значно більш широкий. Але до тих пір поки в парламенті є тютюнове лобі, то шансів його ухвалення небагато. Поки в парламенті є лобі тютюну і алкоголю, то говорити про здоровий спосіб життя дуже складно.

Ми не бачимо підстав для якихось переговорів, тому що проект №2820 значно більш прогресивніший і відповідає останнім міжнародним документам. Але якщо тютюнове лобі наполягає на певних поступках щодо відтягування часу, то це все можна обговорювати. І я вважаю, що краще маленькими кроками, але рухатися вперед.

Я виступаю за повну заборону цигарок, електронних в тому числі. Ми говоримо і про ароматизатори, які на сьогодні змінюють концепцію. Мова йде не про тих людей, які курять, а про тих, які ще не курять і приймають рішення ставати їм курцями чи ні. Вже є у всіх розуміння, що тютюновий дим – це шкідливо, що це смола, а коли замість їдкого диму є запах суничок чи малини, то у людей не виникає цієї перестороги.

Пропозиції Комітету свободи слова всі норми щодо реклами вносити в профільний закон про рекламу – це спроба створити повну монополію, тому що, безперечно, цей комітет буде заперечувати проти заборони реклами й на ліки, а зараз в Україні катастрофа, йде гіперлікування, 80% того, що люди купують в аптеці, не для лікування смертельних хвороб. Тобто люди витрачають кошти на те, щоб після реклами купувати щось, що їм не є добре. Плюс самостійне призначення антибіотиків призводить до катастрофічних наслідків. Люди втрачають не тільки гроші, а й здоров’я. Це закладає фундамент нездорової нації. У Комітету свободи слова є прямий інтерес, вони зацікавлені, щоб в ЗМІ була реклама, а що рекламується для них – не дуже важливо.

Марія Іонова, заступник голови Комітету Верховної Ради України з питань європейської  інтеграції:

– Як ви знаєте, ми це питання перенесли, бо хотіли дізнатися позицію уряду з цього питання, щоб зрозуміти, якою директивою вони будуть керуватися. Отримали ми відповідь, уряд рекомендував приймати в першому читанні. На наступному засіданні Комітет з питань євроінтеграції будемо рекомендувати Комітету з питань охорони здоров’я прийняти за основу в першому читанні. А далі будемо бачити, коли проект №2820 буде ухвалений в першому читанні, тоді ми будемо розуміти часові рамки, коли буде ухвалено повністю і якою директивою будемо керуватися.

Геннадій Кривошея, голова підкомітету з питань підприємництва та технічного регулювання Комітету Верховної Ради України з питань промислової політики та підприємництва:

– Я можу коментувати тільки свій законопроект № 2430-1, який зареєстрований ще раніше у квітні 2015-го. Я чекаю, коли він буде винесений в зал, але ще має бути рішення комітету.

Законопроект № 2820 теж хороший, і зараз є пропозиція зробити один проект. Минулого тижня представники громадської організації, які відстоюють проект №2820, приходили і пропонували цю ідею. Я з авторами говорив, вони поки не готові сідати або просто не мають часу. Особисто я готовий сідати і робити один законопроект, який буде впроваджений. Мій законопроект був альтернативним до проект №2430. Його зняли з розгляду, а потім зареєстрували проект № 2820 в іншому комітеті, облили мене повністю брудом, звинуватили у всіх гріхах. І звинувачують мене в тому, що я подав альтернативний. Я вважаю, що сфера, яка приносить в бюджет кошти, має бути в першу чергу контрольована державою. Для того, щоб вона працювала в стандартах Євросоюзу, давайте разом сядемо і зрозуміємо, що ми фактично готуємо той законопроект, який буде в першу чергу на користь не просто держави, а людей. У мене є ще мій законопроект, який стосується заборони електронних цигарок, під ним підписалися майже півсотні депутатів, мені здається його найпростіше зараз провести через зал. Його підтримають практично всі, до нього не подали альтернативного, бо сказали, що хороший законопроект. 

Є певні норми, які ми повинні обговорити, питань, які не обговорюються, немає.

Ми зараз не можемо повністю заборонити рекламу електронних цигарок, тому що вони не прирівняні до тютюнових. Ми знаємо, що в складі електронних цигарок є нікотин. Ось на цих вихідних телеканал «1+1» зробив дуже хороше роз’яснення, де показав звичайні цигарки, кальян (а там є чадний газ і смоли тощо) і електронні сигарети, в яких втричі більше нікотину, ніж в звичайних цигарках. Тому, я вважаю, що реклама електронних цигарок 100%  має бути заборонена, в інтернеті теж. Я є головою батьківського комітету, і обурений, коли бачу, що йдуть старшокласники і курять, а вчителі думають, що це олівчики. Електронні цигарки доступні, тому я запропонував в своєму законопроекті підняти штрафи за продаж, прирівняти електронні цигарки до звичайних, і врегулювати застосування смакових добавок, бо діти зараз кажуть: «А давай, спробуємо смак кави, чи м’яти». А потім курять звичайні цигарки зі смаковими добавками. Хоча фахівці кажуть, що таких цигарок 1-3%, але кількість курців до 18 років досить велика. Бо якраз діти і потрапляють на гачок такої електронної цигарки.

Поясню, чому я виступаю на прийнятті старої Європейської директиви з контролю над тютюном в своєму проекті №2430-1. Питання, що стосується запровадження законопроектів на рівні норм Євросоюзу, я вважаю, що має бути документ, що буде підтриманий і Україною й українським парламентом. Директиву 2014 року імплементували 50% країн. Питання в тому, що Директива 2001 року, по якій підписана євро угода. Мій проект під той договір, що підписаний саме по цій директиві. Ми повинні закцентувати увагу саме на тому, що рівень нашого виробництва не дотягує до 2001 року. Автори проекту №2820 кажуть, що ми можемо розтягнути цей термін на роки в перехідних положеннях, наприклад, до 2020 року – одне, до 2025-го – інше. Тому я кажу, давайте сідати і обговорювати. А то виходить, що я проти.

Може парламент не береться за цей проект, бо його блокує тютюнове лобі?

Ви маєте на увазі, що я блокую? Якщо ви знайдете хоч один факт мого телефонного дзвінка, зустрічі, чи мого звернення, де я нібито блокую проходження проекту, то я складу мандат. Я кажу про те, що у мене є проект №2430-1, і кажу про їх переваги, а автори проекту №2820 кажуть про свої. Фактично вони ідентичні, тому пропоную обговорити по пунктах, що є принципово. А мій законопроект, який забороняє електронні цигарки на 50 %, уже відразу вирішує цю проблему і в проекті №2820. І нам не потрібно підтягуватися під якісь директиви. Тобто мій законопроект, який сьогодні реально може зменшити кількість курців серед неповнолітніх, то це стовідсотково. В США така ж ініціатива була проголосована в 2009 році, то протягом трьох років там кількість дітей, які курять, зменшилася вдвічі. В Україні таких статистичних досліджень ніхто не проводить. І тут я б рекомендував Мінохорони здоров’я у першу чергу взагалі зрозуміти, яка у нас кількість курців серед дітей, бо у нас зараз є досить великі проблеми. У мене троє дітей, я сам не курю. А коли мені хтось говорить, що їхній законопроект хороший, а при цьому курить, то в мене питання: наскільки свідома боротьба. Електронні цигарки набагато шкідливіші, ніж звичайні. На них написано нікотин, але такими маленькими літерами. Ось ще такий нюанс. Законопроект №2820 говорить про те, що там цього не повинно бути. Всі, кого знаю, кажуть, що інформація має бути, бо люди хочуть вибирати легкі цигарки. Я вважаю, що це принципово.

Олена Масоріна, член Комітету Верховної Ради України з питань європейської інтеграції:

– Я маю надію, що він пройде так само, як й інші закони стосовно обмеження на продаж тютюну. Думаю, що достатньо велика ймовірність того, що він пройде. Я би хотіла звернути увагу в цьому законопроекті на інше. Він відповідає нашим зобов’язанням перед Європейським союзом і нормам, як це продається в Європі. Але разом з тим він має перехідні положення. Тобто проект не є таким, який би якось тиснув, чи вбивав би реальний сектор бізнесу. Зрозуміло, що тютюновий бізнес, так само як і інші бізнеси, є бізнесом, і немає прямої заборони на нього. Це шкідливо для здоров’я, це має бути обмежено для дітей, це не має бути на всіх прилавках, кіосках і на кожному перехресті, але там до двох років перехідний період, коли це можна буде застосувати до норм і правил європейських стандартів.

Я тільки подала свій законопроект, який є альтернативним. Спілкувалася з громадськими організаціями, які займаються цією тематикою, і вважаю, що він є якраз оптимальним, щоб убезпечити майбутнє покоління, і щоб не вбити бізнес. Тому що тютюнові заводи – це й певна кількість робочих місць, і певна кількість податків, і певний ринок збуту. В складних економічних умовах різко робити обмеження означає, що будуть закриватися кіоски, малий бізнес, і люди будуть втрачати робочі місця. Звичайно,  цього не хотілося б. Треба такий баланс, який дозволить це зробити м’яко.

Я за заборону будь-яких цигарок і алкоголю. Це логічно.

Михайло Кобцев, голова підкомітету з питань акцизного податку та законодавчого регулювання ринку спирту, алкоголю і тютюну Комітету Верховної Ради України з питань податкової та митної політики:

– Я не могу вам точно сказать, корда его внесут на рассмотрение зала. Дело в том, что вопросы, связанные с незначительными поступлениями в бюджет, или те, которые не имеют большого общественного резонанса, обычно депутаты отодвигают на задний план. Я не думаю, что это через блокирование индустрии. У нас, например, были приняты ошибочные нормы по пиву в конце 2014 года, и этот проект мы также не можем пробить. А электронные сигареты тем более. Меня только неделю назад избрали главой подкомитета по вопросам акцизов, поэтому я подниму весь этот пласт законопроектов и буду постепенно рассматривать.

По поводу полного запрета рекламы табака, то есть Директива ЕС, и там описано как должно быть. Мы, конечно, не ЕС, но мы туда стремимся. Поэтому, как написано в Директиве, так и будем делать. Но это вопрос не вчерашнего, а завтрашнего дня. Мы прочтем, что в  директиве, и это будет нашей путеводной звездой.

Курячий Максим, голова підкомітету з питань правового забезпечення діяльності податкових органів та запобігання правопорушень на митниці Комітету Верховної Ради України з питань податкової та митної політики:

– Розумієте, справа  в тому, що у Верховній Раді на сьогоднішній день накопичилася величезна кількість законопроектів, які очікують на свій розгляд. І навіть сьогодні Верховна Рада не змогла затвердити порядок денний на 5-ту сесію. Але це не означає, що він не буде ухвалений, бо це перспективний план для роботи. У нас ведуться дискусії навколо того, щоб закони були готові для розгляду в сесійній залі. Тобто, проекти спочатку обов’язково мають розглядалися профільними комітетами. Так, для когось може не дуже важливе питання електронних цигарок. Але друзі, давайте говорити, що може бути найголовніше, ніж здоров’я, і наповнення держбюджету України? В даному випадку це питання також стосується наповнення державної скарбниці України. Це на часі, бо коли ми вирішимо ті питання, які в ньому порушуються, це також буде сприяти прийняттю держбюджету на 2017 рік. Отже маю надію, що нам вдасться достукатися до сердець щонайменше 226 наших колег і включити і цей законопроект до порядку денного.

Щодо повної заборони реклами тютюну в інтернеті, то дуже хочеться почути всі точки зору. Я вважаю, що це питання дійсно дискусійне. Але якщо питання не буде, як кажуть лежати на столі, то ми до нього ніколи не приступимо. Настав час для дискусій.

Олег Кришин, секретар Комітету Верховної Ради України з питань податкової та митної політики:

– Во–первых, сам по себе законопроект очень сложный и Комитет по налоговой и таможенной политике не является основным по рассмотрению данного законопроекта. Могу сказать, что он захватывает вопрос оборота табачной продукции, вопрос рекламы табачной продукции и другие. Там мы не меняем  налогообложение, но в связи с тем, что вносим изменения в статью закона «Про обіг  алкогольних та тютюнових виробів»,  то согласно регламента эти изменения могут вступить в силу только после 18 месяцев. Хочу сказать, что обычно законы, в которых намешано и оборот, и реклама, тяжело проходять. Вот, например, абсолютно нормальный закон о пиве, где тоже намешали правильные законы регулирования и  администрирования с вопросами рекламы, еле-еле приняли в  первом чтении. Если вас интересует мой прогноз, то для меня перспектива принятия данного законопроекта достаточно туманна, потому что там фактически три законопроекта объединены в один. Поэтому, я думаю, чтобы достигнуть цели этого законопроекта лучше было бы отдельно выделить вопросы рекламы и пустить через Комитет свободы слова,  вопросы здоровья пустить через Комитет охраны здоровья, а вопросы регулирования пустить через наш комитет. Думаю, что если бы авторы так сделали, то мы скорее достигли бы цели.

Налоговый комитет проект №2820 будет скорее всего сложно проходить, потому что не будет переходного периода для перенастройки оборудования, для перехода новых пачек сигарет в розничную торговлю.  А штрафы там подняли с 120 грн (минимальный порог) до 5 тысяч грн. То есть штрафы очень серьезные.

По поводу рекламы, то я не курю, выступаю за здоровый способ жизни, поэтому я безусловно за полный запрет. Я сегодня утром проснулся от того, что мой сосед курил, и мне неприятно все, что связано с никотином. Поэтому я только за запрет.

Олег Мусій, заступник голови Комітету Верховної Ради України з питань охорони здоров'я:

– Я маю велику надію, що його ухвалять. Чому не ухвалюють? Тому що є тютюнові лобісти з фракції «Народний фронт», які  заблокували проект №2820 альтернативним законопроектом, який по суті звужує норми законодавства і розширює доступ дітей до тютюнових виробів. І за основу взята Директива 2001 року. А наш проект №2820 виписаний на підставі нової найсучаснішої Директиви 2016-го, що підтримана в травні всіма країнами Євросоюзу.  Тому це є один із методів блокування. Пані Южаніна заблокувала по суті розгляд цього законопроекту в себе в Комітеті.

Однозначно, за повну рекламу будь-яких цигарок, електронні і звичайні нічим не відрізняються, насправді. І виробляють таку саму звичку особливо у молоді, і  це найнебезпечніше.

Джерело