28 червня 2017 р.

Тема куріння у медіа: як змінилася тональність матеріалів за рік

28.05.14

За матеріалами «Медіафільтр»

Минулого року тема куріння не сходила зі шпальт. Напередодні ухвалення і набуття чинності закону про заборону куріння публікацій з’являлося багато і у них переважно віщували шалені збитки ресторанному бізнесу.

Минув рік, ресторанна справа краху не зазнала – навпаки продовжила демонструвати динамічне зростання, як і попередні кілька років: «Українська сфера громадського харчування б'є рекорд за прибутковістю та середнім терміном окупності: два – два з половиною роки проти п'яти років у Європі», – писало видання «Кореспондент».

Більш того, заклади харчування переважно таки змирилися з забороною куріння і вона поступово почала ставати соціальною нормою. За результатами громадських моніторингів у грудні 2013 року порушення зафіксували лише у 10% закладів – переважно нічних клубах та ресторанах VIP-сегменту.

Відтак, у журналістів зникло підґрунтя для створення псевдо сенсаційних заголовків, страхітливих прогнозів і штучного нагнітання ситуації довкола заборони куріння. Не було у ЗМІ і серйозних протютюнових лобістських публікацій.

Тому переважна більшість текстів на тютюнову тематику, що з’являлися в українських ЗМІ, були присвячені шкідливості куріння, порадам щодо позбавлення цієї шкідливої звички, світовим антитютюновим новинам та підвищенню акцизів на сигарети.

Приміром, у виданні «Сегодня» за вересень 2013 – травень 2014 року за тегом «куріння» з’явився 41 текст. Абсолютна більшість – «легкі новини» і лише дві публікації, присвячені річниці заборони куріння у ресторанах.

«Комсомольская правда», яка 2012 року була одним із найбільш відчайдушних «захисників», так званих, прав курців, 2013-2014 цим «опікуватися» майже перестала – лобістських матеріалів там фактично не з’являлося. Навіть більше, видання, приміром, опублікувалоісторію свого кореспондента про те, як він кидав курити, і доповнило її коментарем представника антитютюнової коаліції Криму про результати введення заборони куріння у закладах харчування. А в іншому тексті представило загалом задовільні результати громадського моніторингу виконання того ж закону у Харкові.

Власне, одна з тенденцій у висвітлення тютюнової тематики полягала у тотальному зниженні медійної активності тютюнових лобістів. Натомість антитютюнові організації свою активність продовжили і успішно продукували для преси інформаційні приводи та повідомлення.