28 червня 2017 р.

ІНФОРМУВАННЯ НАСЕЛЕННЯ

У Статті 13 Рамкової конвенції ВООЗ з боротьби проти тютюну зазначено, що: «Кожна Сторона приймає та здійснює ефективні законодавчі, виконавчі, адміністративні або інші заходи, спрямовані на сприяння широкому доступу до ефективних і всебічних програм освіти й інформування населення про небезпеку для здоров'я споживання тютюну й впливу тютюнового диму, у тому числі звикання;…а також про його негативні економічні й екологічні наслідки».

Однією з потужних інформаційних кампаній стала ініціатива "Маніфест українців проти куріння", яка стартувала 31 травня 2008 р. у Всесвітній день без тютюну. Більше 150 українських знаменитостей, підписавши «Маніфест проти куріння», взяли на себе зобов'язання популяризувати здоровий спосіб життя, протидіяти втручанням тютюнової індустрії в державну політику контролю над тютюном, не співпрацювати із тютюновими виробниками та активно долучатися до просування ефективних заходів із зниження поширеності куріння.

Інформаційна кампанія та активна позиція зірок змінили докорінно сприйняття куріння українцями та підвищили поінформованість громадян про негативні наслідки залежності для здоров'я. За даними «Глобального опитування дорослого населення щодо вживання тютюну» (GATS), проведеного в 2010 р., 93,1% українців знають, що куріння призводить до серйозних захворювань.

Окрім цього були широко розповсюджені в Україні брошури «Мамо, не кури, я задихаюсь». Ця кампанія була націлена на попередження жінок від куріння під час вагітності, оскільки це має надзвичайно згубний вплив на здоров’я майбутньої дитини.

Під час кампанії за бездимне повітря у кафе, барах та ресторанах громадськість презентувала соціальну інформаційну кампанію: «Маніфест за бездимні кафе, бари та ресторани, соціальні ролики за участі відомих лікарів України «Кидай курити сьогодні» та постери для метро-лайтів «Дякую, що не курите». Українські офіціанти через соціальну рекламу в метро теж подякували відвідувачам закладів КаБаРе за дотримання закону №4844.

Боротьба з тютюнокурінням – пріоритет державної політики розвинених країн світу. Як відомо, щорічно глобальна тютюнова епідемія забирає близько 6 мільйонів людських життів. Крім того, куріння є одним з головних факторів ризику виникнення ряду неінфекційних захворювань, таких як серцево-судинні, онкологічні та інші захворювання. Водночас, позбавлення від цієї шкідливої звички сприятливо впливає на здоров’я людини: істотно знижується ризик, пов’язаний з вживанням тютюнових виробів, полегшується перебіг багатьох захворювань і підвищується ефективність їх лікування.

На жаль, держава не виділяє кошти для проведення національних соціальних кампанії щодо шкоди куріння, а покладається на допомогу міжнародної спільноту. В той же час дійсно системні зрушення у ставленні до свого здоров’я можуть відбутися тільки завдяки потужним інформаційних кампаніям за підтримки державних органів влади.