28 червня 2017 р.

РЕКЛАМА ТЮТЮНОВИХ ВИРОБІВ, РЕКЛАМА СИГАРЕТ | ЗАКОН ПРО ЗАБОРОНУ РЕКЛАМИ ТЮТЮНОВИХ ВИРОБІВ

У Статті 13 Рамкової конвенції ВООЗ з боротьби проти тютюну зазначено, що: «Сторони визнають, що повна заборона на рекламу, стимулювання продажу й спонсорство призводить до скорочення споживання тютюнових виробів… Кожна Сторона забороняє всі форми реклами, стимулювання продажу й спонсорства тютюнових виробів, що просувають тютюнові вироби на ринок такими засобами, які є помилковими, такими, що вводять в оману, або є іншим чином обманними, або такими, що можуть створити хибне уявлення про їхні характеристики, вплив на здоров'я, небезпеку або продукти, які вони виділяють».

За результатами дослідження Світового банку, повна заборона реклами тютюну скорочує куріння на 7%, тоді як часткова заборона лише призводить до переміщення реклами у незаборонені сегменти. Одним із кроків у подоланні тютюнової епідемії став ЗУ № 3778 - IV «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо заборони реклами, спонсорства та стимулювання продажу тютюнових виробів», який набув чинності 16 вересня 2012 р. З того часу на вітринах та у прикасових зонах відсутні плакати, постери та інша рекламна продукція із зображенням торгових марок та сигарет. Відтоді забороняється проводити акції та події за підтримки тютюнових корпорацій.

Моніторинги ГО «Життя», Центру контролю над тютюном у співпраці з Коаліцією громадських організацій «За вільну від тютюнового диму Україну» засвідчують високий рівень виконання торговими закладами норм щодо заборони прямої реклами сигарет – 98% у 2013 р. та 99,7% у 2014 р.

Комплекс антитютюнових законів уже приніс позитивні результати. За даними Третього Звіту Всесвітньої організації охорони здоров'я (ВООЗ) щодо глобальної тютюнової епідемії Україна з 4 місця в світі за поширеністю куріння перемістилася на 29 місце.

Наступним кроком реалізації цієї статті РКБТ має стати заборона викладки сигарет. Дослідження показали, що тютюнові компанії продовжують використовувати методи стимулювання збуту сигарет, які не чітко регулюються нормами закону № 3778 – IV. Так, «привабливе» оформлення вітрин та прикасових зон, розміщення пачок сигарет у яскравих рамках з підсвіткою, в першу чергу, спрямоване на молодь та дітей.

Прикладом позитивних наслідків саме від заборони видимого розміщення сигаретних пачок на вітринах, зокрема, для «упередження» куріння серед підлітків, експерти вважають Ісландію. Ця країна запровадила заборону видимого розміщення тютюнових пачок у 2001 р. За даними європейського опитування ESPAD, у 1999 р. курили (щонайменше раз на місяць) 28% ісландських підлітків, а в 2011 – 10%. Ірландія запровадила таку заборону у 2009 р. і зазначений показник куріння підлітків зменшився з 23% у 2007 р. до 21% у 2011 р. Норвегія заборонила видиме розміщення тютюнових пачок в магазинах у 2010 р. і показник куріння там зменшився з 19% у 2007 р. до 14% у 2011 р.

 

Дивіться також: Графічні попередження на пачках сигарет мають замінити